
 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

1 

 

MAKING SENSE OF REVOLUTION LOST 

 

P. Eric Louw and Keyan G. Tomaselli 

 

P. Eric Louw 
School of Communication & Arts, University of Queensland 

Research Fellow at the University of South Africa 
 

 

Keyan G. Tomaselli 
Distinguished  Professor, University of Johannesburg, previously Director and Senior 

Professor 

The Centre for Communication, Media and Society,  University of KwaZulu-Natal 

 

Résumé  

 

Ce document vise à identifier les discours et les comportements au sein de la presse 

écrite en Afrique du Sud dans son rapport général sur la transition au pouvoir en 

compétition par le nouveau Congrès national africain (ANC) -LED gouvernement à la 

suite de la première élection générale démocratique tenue en avril 1994. Une gamme de 

sources est utilisée, y compris celle des histoires des médias et sites web. Toutes les 

organisations politiques ont maintenant mis en place sur leurs sites Web des discours 

complets, des documents politiques et des communiqués de presse. Cette mine 

d'informations nous a permis d'identifier la formation du discours et la concurrence 

entre les différents discours qui caractérisent l'Afrique du Sud contemporaine. 

 

Abstract 

 

This paper seeks to identify competing discourses and patterns of behaviour within 

South Africa’s print media in its general reporting on the transition to power by the new 

African National Congress (ANC)-led government following the first democratic 

general election held in April 1994. A range of sources are used including media stories 

and websites. Stories (drawn from the full spectrum of media sources) are used to 

identify broad patterns of behaviour.  But in addition, all political organizations now put 

up on their websites full speeches, policy documents and media releases.  These proved 

during the course of our research to offer a gold mine of information about discourse 

formation and the competition between the various discourses that characterize 

contemporary South Africa.   



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

2 

 

 

Our colleague, media scholar James Curran, he of the book, Power Without Responsibility, 

inquired in 1994 about early post-apartheid changes in South Africa.  After hearing a litany of 

complaints he simply retorted:  “Democracy is merely the most efficient way of managing 

corruption. Nothing more, nothing less”.  This comment revealed a flaw in Western thinking 

about enforcing democracy across the world – namely, in places where people vote ethnically 

or racially, democracy actually creates institutionalized corruption.  And so our unrealistic 

hopes, our idealistic expectations that somehow we in South Africa would create a perfect 

society have all but vanished.  Now ageing ex-United Democratic Front (UDF) activists 

huddle in dark corners talking about the “failed state”, what could have been, what once was 

when we had actively contributed to a UDF-led partial democracy – if only in the sphere of 

resistance. This was an indeterminate time in the late 1980s and early 1990s when the UDF 

had created liberated urban spaces, when leaders earned respect and support by hard 

constituency work, and when street committees ensured civil safety.  This was a time when 

the alternative presses were democratic, participatory, and when they acted as local or sectoral 

fulcrums of democracy (see Tomasalli and Louw 1991). The notion of ‘accountability’ was 

the supreme discipline  for UDF-supporting anti-apartheid collectives (and sometimes a threat 

also). 

This was a time when popular leaders and alterative press editors like Trevor Manual, later a 

Minister of Finance, had worked hard to earn consent of the governed, mobilised through 

community newspapers like Grassroots in the Western Cape to create the local fulcrums of 

democracy and an emergent public sphere.  This was a time when we understood how media 

and cultural mobilisation helped us to identify, develop, and create a national project.  This 

was a time when the foundations of media freedom and party-political media policies were 

laid, only to be later squandered, and lost in the state’s adoption of a whole slew of media 

management and secrecy bills, many of them far more draconian than anything that had been 

enacted during apartheid.  

 

Everyone wanted to be witness to a post-apartheid "miracle", and in the 1990s a number of 

activists wrote about the hard work through which it was achieved (see, e.g., Taylor 1996).  

Debates on media policy were intensive (see Louw 1993;   Mpofu et al 1996; Jabulani 1991).  

But just ten years later, the miracle had gone sour.   One of the reasons is that for many years 

too many people looked the other way and/or became silent as the ruling African National 

Congress (ANC) slipped into poor and often, corrupt, nepotistic and brutal governance.   

Why was silence the predominant response?  This is the question that this article addresses.   

 

This paper seeks to identify competing discourses and patterns of behaviour within South 

Africa’s print media in its general reporting on the transition to power by the new African 

National Congress (ANC)-led government following the first democratic general election held 

in April 1994. A range of sources are used including media stories and websites. Stories 

(drawn from the full spectrum of media sources) are used to identify broad patterns of 

behaviour.  But in addition, all political organizations now put up on their websites full 

speeches, policy documents and media releases.  These proved during the course of our 

research to offer a gold mine of information about discourse formation and the competition 

between the various discourses that characterize contemporary South Africa.   

 

Another important source of information is You Tube where a range of political players and 

media now regularly post material.  You Tube also transmits expressions of popular culture 

including political songs by Julius Malema, Jacob Zuma, Steve Hofmeyr and Bok van Blerk – 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

3 

 

who represent different ideological positions. The Internet has, of course, also become an 

important space for the circulation of political memes, jokes and attacks on opponents.  These 

can be extraordinarily revealing about the mood of different sectors of society.  When taken 

as a whole they tell us much about the political struggles taking place. Another important 

source of insights was the use of journalistic vox pops – i.e., simply asking people about their 

views.  But when using vox pops it is necessarily important to speak to a wide range of people 

so as to ensure one reaches a full demographic spread of regions, class, age, race, ethnicity 

and educational level.  All of these methods of information retrieval were applied to piece 

together a phenomenological feel for the discursive shifts that characterize an ever-changing 

South African social and political milieu. 

 

The Miracle and Improvising the Nation 

 

The early 1990s witnessed an extraordinary event as all parties to then formation of the future 

state engaged in extensive negotiations via CODESSA, the Convention for a Democratic 

South Africa.  Policy, politics, visions and missions were debated, published and circulated.  

The key issues were how to negotiate the competing Afrikaner and black nationalisms, how to 

bring the civil war to a close, and how to incorporate everyone and all groups into a still to be 

formed unified nation – geographically, politically and administratively.    The apartheid 

homelands were to be re-incorporated into this unification, which proved difficult because of 

resistance from apartheid made nationalisms – for example, long after whites had given up on 

apartheid, Zulu and Tswana nationalist sought on to maintain the system.  In Benedict 

Anderson’s (1983) terms, the ‘nation’ had yet to be ‘imagined’, and Alexander Johnston’s 

(2014) question was,  ‘how could nation be ‘improvised’.  CODESSA provided both sites in 

that a new nation was imagined and codified in a constitution, while an initially neo-liberal 

state was improvised to manage the transition under President Nelson Mandela. 

 

It was during Thabo Mbeki presidency (1998-2004) that the nation was re-imagined via a 

recovery of a racial path dependency that elevated black African nationalism over non-

racialism, and which in attempting to redress economic disparities actually exacerbated them 

(Moletsi Mbeki 2009). The improvised nation that was imagined in 1990s was re-articulated 

after 2000 into race-based demographic labour and economic planning model, though much 

more benign than was apartheid.  

The trans-class, trans-race, trans-cultural and trans-linguistic UDF alliance of the 1980s 

mutated by 2000 into the ANC’s Black Economic Empowerment (BEE) policy that sought to 

transfer wealth from whites to an emergent black bourgeoisie whose membership of the ruling 

ANC qualified them for rapid class mobility.  Black wealth, as Moeletsi Mbeki (1999) 

observes, was not to be created by black entrepreneurs, but was to be legislated.  This took 

two specific forms:  a) transfer of 51% shareholding to politically connected black business 

people (the amaBEE);  b) deployment of ANC cadres to the massive parastatal companies as 

CEOs, board members and top appointments, irrespective of their qualifications, experience 

and ability to manage these multi-billion dollar state-owned firms in transport, electricity, 

telephony, broadcasting etc.  While the situation is much more complex than this, this is the 

background to the points made below.   

 

 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

4 

 

How 'the miracle' was lost 

 

In hindsight, the media may have been part of the problem that best the newly forming state 

from 1994. President Thabo Mbeki’s consolidation of the ANC’s hegemony was paralleled by 

media that traded on the miracle, which appeared to have protected capitalism and seen off 

socialism. Just as the SA Broadcasting Corporation (SABC) had been allegedly ‘His Master’s 

Voice’ under the National Party, so the Corporation returned to this role under Mbeki, and 

consolidated under Zuma who ousted Mbeki as President.  But where previously the SABC 

had promoted apartheid ideology, under Mbeki it promoted black nationalist ideology.  The 

SABC even compiled an editorial blacklist of persons with views unacceptable to Mbeki 

(Louw & Milton, 2012: 290). This list included black considered hostile to the new elite 

 

When the ANC came to power in April 1994 both the English and Afrikaans press fell in 

behind Mandela. Mandela became a ‘media darling’ – someone the media eulogized rather 

than scrutinized.  Editors initially adopted the attitude that South Africa’s political 

transformation was very fragile; they thus conferred an inexperienced ANC government a 

chance to stabilize a political system that could easily disintegrate. As a consequence, the 

press largely abandoned its watchdog role in favour of a curious form of sunshine journalism.  

‘Give them a chance’ journalism meant that few, initially reported on government 

mismanagement, corruption, patronage and service delivery failures, or on the ANC failure to 

deliver on their election promises.  This ‘give them a chance’ journalism became a habit and 

characterised the press’ coverage of the ANC for well over a decade.  Now, ironically, many 

of the highly positioned politicians then praised by the press as democrats are now leading the 

charge against media freedom. The resultant sunshine journalism was given a boost by 

Mbeki’s policy shift to the Growth, Empowerment and Redistribution (GEAR) economic 

intervention, because this shift facilitated the forging of links between ANC crony capitalists 

and the white dominated business sector.  This translated into liberal press approval of ANC 

‘moderation’.    

 

Mbeki thus found himself in an enviable position – he did not face much watchdog scrutiny 

from the press except for his bizarre stance on HIV/AIDS (Tomaselli 2011), while at the same 

time he set about controlling the most viewed (public) broadcaster in the county.   Ironically, 

what journalistic scrutiny there was came from media organizations that were broadly aligned 

with the ANC – namely the (social democrat) Mail & Guardian, the free-to-air e.tv and a 

number of black consciousness columnists writing for the corporate, but now union-owned 

press (Tomaselli 1997).  The latter, operating somewhat as an internal opposition, became the 

most consistent media-voice asking critical questions of ANC governance, with e.tv probing 

governance from a broadly left-wing advocacy perspective. 

 

 

The end of ‘give them a chance’ journalism 

 

In 2004 Mbeki and his ANC-government looked securely ensconced within what had become 

a one party dominant democracy (Giliomee & Simkins, 1999;  Johnston 2014).  However, 

after 2005 the ANC experienced five years of ongoing deterioration in its media image which 

began with media reporting of the Schabir Shaik corruption/fraud trial, not to mention the 

press’s sustained criticism on HIV policy.  By 2010 media coverage of the ANC was so 

negative that Zuma’s government realised that something needed to be done to prevent a full 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

5 

 

scale exposure of state mismanagement and corruption.  The ANC’s response was to 

introduce the Protection of State Information Bill into Parliament in March 2010. 

 

By 2008 neither the English nor the Afrikaans Press, whether white or black-owned, were 

showing any tolerance towards errors made by the ANC-government. So whereas betweeb 

1994 an  2004 the ANC-government faced minimal scrutiny because the press gave the ANC 

a chance to stabilize a fragile system; after 2008 both the ANC (and its leadership) faced 

intense press scrutiny.  This shift to press scrutiny and watchdog journalism occurred in two 

stages.  

After 2005, the Afrikaans press abandoned sunshine journalism following an ANC 

announcement that Pretoria was to be renamed Tshwane. This unleashed a wave of Afrikaner 

resentment and hostility towards the ANC-government best exemplified by the De la Rey 

phenomenon. De la Rey was a Boer War general (1899-1901) whose mythical anti-imperialist 

image was ironically leveraged by a number of dissident Afrikaner musicians to remind the 

current government about the dangers of racial discrimination and cultural marginalisation.  

As one Afrikaans newspaper editor, Tim Du Plessis (2007) noted,   a “gear shift” towards 

being more vocal and assertive occurred. For the Zuma-government the key fallout from the 

Pretoria/De la Rey phenomenon was the change it triggered in the Afrikaans press – 

effectively after 2005 it switched to watchdog journalism. Because the Afrikaans press is read 

by what is effectively a marginal but financially powerful group, this press shift did not 

generate a crisis for the Zuma government.  In 2008, however, the introduction of electricity 

rationing resulted in the English-liberal press also abandoning the ‘give them a chance’ genre 

of journalism. This was much more serious for the ANC because English is South Africa’s 

dominant media language, and the language of the polity.   

Once the English-liberal press also adopted  a watchdog ‘attack’ mode of journalism the 

government found itself facing unprecedented levels of journalistic scrutiny. But the real 

catastrophe for Zuma was that this switch back towards watchdog journalism coincided with 

the fractious struggles taking place inside what is known as the tripartite alliance comprising 

the ANC, SA Communist Party and Congress of SA Trade Unions.  This led to waves of 

leaked stories to both the English and Afrikaans presses from horrendously ill-disciplined 

cadres in the alliance. Try as he might, Zuma proved unable to curtail the struggles or the 

leaking.  One reason these fractious struggles became so problematic was because the ANC’s 

style of governance was based upon a model of ‘cadre deployment’.  

 

In effect, Mbeki had developed a style of governance grounded in patronage – wherein ANC 

members were ‘deployed’ to all state and economic positions as a strategy to: (i) ensure that 

ANC-aligned blacks took control of South Africa; (ii) to ‘reward’ loyal party members and 

(iii) to co-opt (and tame) any members of the tripartite-coalition showing unhappiness with 

policy-directions.  As a consequence, ANC political appointees had become widely dispersed 

throughout the entire state infrastructure (central, provincial and municipal governments); and 

in hundreds of massive state owned enterprises (parastatals), many of them deemed to be of  

strategic national importance (SA Broadcasting Corporation; Electricity supply, Eskom;  SA 

Airways end railways etc.).  The problem for Zuma was that as the ANC and its partners 

uncompromisingly disputed each other in public, so all these deployed cadres from the 

different patronage-networks and fractions leaked stories about each other (often involving 

corruption) to the media.  As a consequence, the Zuma government looked increasingly 

dysfunctional as “bad news” flooded out of the alliance.  



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

6 

 

By 2010 media coverage of the ANC was so consistently negative that Zuma’s government 

decided to stop the leaking.  Protection of State Information Bill was geared to dramatically 

curtail the ability of South African journalists to expose governance problems.  

 

The silences that harmed South Africa 

 

There are a range of reasons that issues can be taken off the agenda for public debate – 

including fear, politeness, self-censorship, political correctness and full censorship. Post-

apartheid South Africa may not yet have experienced full censorship, but it certainly 

experienced a curtailed debate under Mbeki’s tenure because too many issues became 

unmentionable (except in private).   

Some of the issues that fell off the agenda during the first decade of ANC rule are discussed 

below. 

Perhaps most importantly was the emergence of a new elite – an elite born of an ANC-run 

system of state-driven patronage. This elite goes by many names, including the Gucci 

comrades; the patriotic black bourgeoisie; and the amaBEE (Black Economic Empowerment). 

The latter is accused of lacking self-reliance and of creating a sense of entitlement, 

dependency and laziness (Maponya 11 in Sunday Times Business Times, December 9, 2012).  

Moletsi Mbeki (2009), Thabo’s brother, is much harsher, arguing that that BEE – which 

requires that companies be 51%  black-owned has created a small, self-serving rentier class of 

high earners who became billionaires literally overnight.  In this guise, the new elite 

‘consumes’ capital on a vast scale while the traditionally ‘white’ economic sector continues to 

produce it. This new amaBEE class and its crass materialism is visible in all South African 

cities and has generated a sense of cynicism and anger about this elite amongst the non-elite 

(both black and white).  

 

The problem for South Africa is that this new elite has proven to be inept because one of the 

unintended consequence of the ANC’s ‘transformation’ policies (of affirmative action, black 

empowerment and cadre deployment) has been widespread organisational inefficiency and 

corruption across the entire state sector at every level of government:  national, provincial and 

municipal.  As former director general in the Presidency, Frank Chikane, concluded about the 

post-1994 transformation programme, the ANC retrenched experienced public servants and 

replaced them with unqualified people. Chikane noted how this had “led to the collapse of the 

public service” (anon, 2012). The result has been: 

 

- a service-delivery crisis across the country 

- the government that fails to deliver on its election promises 

- the emergence of a corrupt black elite which has become increasingly 

unresponsive to the grassroots community, and 

- the breakdown of police and judicial services which had left all South 

Africans vulnerable to rampant crime,  

 

So why was there silence as this elite was brought into being? 

In the first few years of ANC rule it occurred because of the Mandela effect – Mandela as 

‘media darling’ was above media scrutiny and this rubbed off onto the wider ANC machine.  

Then, when the ANC embraced neo-liberalism (by adopting GEAR), one could almost hear 

the sigh of relief from both the English and Afrikaans presses which historically had 

represented these two different ethnic fractions of capital.  The dropping of the RDP 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

7 

 

(Reconstruction and Development Policy) in 1997 and its replacement with GEAR was a 

highly significant ANC policy-change, signalling a shift from neo-socialism to neo-liberalism. 

Naturally, once the ANC adopted GEAR they were viewed as ‘moderates’ and this translated 

into a new version of the ‘media darling’ effect.  The Brenthurst group of businessmen were, 

of course delighted with GEAR – because it was a vindication of all the resources the white 

South African business sector had invested in the Urban Foundation since the 1970s – a 

reformist project to create a pro-capitalist black middle class that could become the new (post-

apartheid) ruling group (Louw, 2004: 69).  For the old white elite, creating a new ‘moderate’ 

black elite was precisely what they had intended and so they supported the ANC’s 

transformation policies as the quickest way to stabilize South Africa.  

 

When the transformation process delivered a black nationalist triumphalism and race 

populism they turned the other cheek, and when transformation delivered an inexperienced 

and inefficient elite they looked the other way, assuming that it would get better in due 

course. But it did not get better.  Eventually, after a decade, patience with this elite ran out. 

Yet this only occurred when the now not-so-new elite began to claw at each other’s throats in 

factional disputes – disputes that exacerbated the already visible outcomes of poor governance 

seen in the shape of crime, corruption, gangs, warlords, gated communities, private security, 

xenophobia (generated by a flood of illegal migrants), the emigration of skilled professionals, 

and a falling currency.  

But there was also another set of reasons that the ANC was not challenged for so many years.  

This was because the ANC emerged from the anti-apartheid struggle with two great assets – 

firstly, a competent spin-machine and secondly, huge amounts of goodwill.  The ANC used its 

spin-machine plus the goodwill of liberals, social democrats, the global and South African 

business elite, and the global media to successfully disseminate a plethora of positive 

publicity.   

 

  

ANC spin – obfuscation and deflecting attention 

 

For their first decade in power the ANC evidenced much skill in hiding the inadequacies of 

their governance by generating ‘noise’ that ‘distracted’ journalists, academics and 

commentators alike, and which successfully ‘deflected attention’ away from the problems of 

the transformation model they were rolling out.   

The noise generated by the ANC took five forms.  

 

Firstly, during the 1990s the ANC produced beautifully written policies, codes and laws. 

Often these were produced with the aid of the OECD’s (Organisation for Economic Co-

operation and Development) policy transfer industry – an industry that dispatched 

reconstruction missions to places like Southern Africa and Eastern Europe to teach the native 

in such places how to behave in accordance with liberal-democratic values.  As a result of 

codifying such well written policies, codes and laws, post-apartheid South Africa became the 

poster-child of OECD academics, journalists and governments for over a decade.  The 

problem is good policies, codes and laws become mere window-dressing if inept 

bureaucracies and poor governance prevent these from actually being implemented. 

Secondly, the ANC hid behind the discourses of "democracy", "majoritariansim" and 

"transformation".  These terms became useful rhetorical devises that were deployed as forms 

of neo-religious incantation. Like motherhood, they became inviolable – after all, how could 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

8 

 

any reasonable person disagree with such ideals.  The trouble is, these discourses in the hands 

of ANC spin doctors effectively became anti-democratic because they shut down debate  – 

they  were used to silence anyone who wanted to draw attention to the actual realities of 

implementing ‘majoritarian-democracy’ and ‘ANC transformation’.  Alternative voices could 

simply be dismissed as ‘unreasonable’ and so a strange kind of uni-dimensionality took hold 

of South African politics.   

Third (and related to the above), critics of the ANC’s policies were accused of, ‘resisting 

transformation’ or being ‘counter-revolutionary’, and if they happened to be non-black were 

accused of being ‘racist’.  Playing the race card constituted the kiss of death for those 

targeted, and rendered the vast majority of the non-black population effectively voiceless and 

disempowered. In essence, the ANC used language as an anti-democratic weapon at the very 

time that the world was proclaiming the miracle of South Africa’s transformation to 

“democracy”.   The ANC proved to be very adept at playing these rhetorical games. The 

impact of deploying these rhetorical weapons was highly damaging to the public sphere and 

contributed greatly to the silencing of opposition, which in turn helped to create precisely the 

conditions required for the emergence of an inept and corrupt ruling elite.  

Fourth, the ANC learned to play the Mandela card.  The world’s media had turned Mandela 

into a “saint” (see Tomaselli and Shepperson 2009).   While President he was literally 

positioned above and beyond politics – an untouchable whose government could not be 

scrutinised.  The problem is, a strong element of this lack of journalistic scrutiny continued 

beyond Mandela’s presidency – so that the ‘Party of Mandela’ and its policies seemed to 

somehow remain ‘beyond question’ for a long time after his retirement.  

Fifth, the ANC successfully used various versions of the “victimhood discourse” to explain 

away the failures of its policies.  The three most widely used “victimhood discourses” were to 

blame apartheid, to blame colonialism, or to blame white racism. The ANC became very 

skilled at mobilizing these three discourses which were, of course, all intermeshed with the 

view of the world generated by black nationalism.  It was a world view that offered excuses 

for poor governance.  Consequently, the ANC did not take ownership of their own failings or 

the failings of their constituencies.  The repairing of structural failure was thus not on the 

agenda.  

 

Because the “victimhood discourse” effectively blamed whites (i.e. “the advantaged” or “the 

previously advantaged”) for everything that was wrong in South Africa it served to silence 

whites from drawing attention to ANC failures because to do so made the white person 

concerned into a double victimizer of ‘black-as-victims’(“the disadvantaged” or “the 

previously disadvantaged”)  of a ‘shameful past’.  This proved to be very helpful for a 

government that was failing to deliver because it simultaneously (i) blamed whites; (ii) said 

whites should feel guilty; (iii) labelled whites who did not adopt the ‘guilty script’ as ‘racists’; 

(iv) cowered whites into silence; (v) excused all manner of poor behaviour from “the 

previously disadvantaged”; (vi) provided an inbuilt excuse for the construction of a state-run 

patronage system (affirmative action and black empowerment); and (vii) put the logic of the 

black nationalist ‘victimhood discourse’ beyond’ discussion.  One of the silences this 

produced was around the question of black nationalism.  Black nationalism became 

effectively unchallengeable so that nobody, for example felt free to ask the question why 

black nationalism is acceptable but Afrikaner nationalism is deemed to have been 

illegitimate?    

And so, majoritarianism was borne.   Democracy was no longer about debating policies, the 

protection of minorities within broader ideological confluences; the media was no longer 

about the integrity of the public sphere, and the nature of patronage did not change from one 



 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

9 

 

government to the next – except, of course, that the state houses built in Soweto in the 1950s 

on a garden city template – have been augmented with new houses built after 1994 that barely 

last for three months before falling apart, on estates that are soulless and planning bereft.   

 

Apartheid racial classification continues.  Where the UDF truly was a non-racial organisation, 

the ANC is obsessed with race, multiple shades of black and ‘foreigners, Africans from the 

rest of Africa.   Xenophobia, demonisation and exclusion are the experiences of  the later two 

categories.   Equity legislation, for example, requires that Cape Coloureds move to other parts 

of the country where they are demographically ‘under-represented’ if they want jobs.  

Coloureds in Durban are told that Cape Coloureds will get preferential treatment for jobs in 

Durban (where coloureds are supposedly under-represented.)  The indigenous San Bushman 

resent being called ‘coloureds’.  Indian South Africans are discriminated against in Durban 

because they are ‘over-represented’ in this province.   Official forms exclude the rest of the 

world:  only ‘Africans, Whites, Coloureds and Indians’ exist, in descending order of 

population size.  Such forms refuse to accept that an ‘African’ might speak French, Swahili or 

Arabic as a home language.  The only languages that can be ticked on official forms are the 

11 official ones. 

Thus has SA parochialised itself all over again.  Different period, same issues.  New 

government same classifications.  The result is what Franz Fanon (1962: 122) calls “false 

decolonisation’, and what John Saul (2012: 593) terms “Liberation Lite”. 

 

references 

 

Anderson, B. (1983).  Imagined Communities.    London:  Verso. 

 

Anon (2012) ‘SA in danger of reaching point of no return says Chikane’, Mail and 

Guardian, 21 June. (http://mg.co.za/article/2012-06-21-sroads-says-chikane). 

 

Du Plessis, T. (2007) ‘De la Rey rides Again’, Financial Mail, 9 February 

 

Giliomee, H. & Simkins, C. (1999) The Awkward Embrace: One-Party Domination and 

Democracy in Industrializing Countries. Harwood Academic Publishers. 

 

Jabulani! Freedom of the Airwaves: Towards Democratic Broadcasting in South Africa. 

1991. African-European Institute: Amsterdam. 

 

Johnston, A. (2014). Inventing the Nations:  South Africa.  New York:  Bloomsbury 

 

Louw, P.E and Milton, V. (2012)  New Voices: The Transformation of the South African 

Broadcasting Corporation in a Changing South Africa. New York: Hampton Press 

 

Louw, P.E.  (2004). The Rise, Fall and Legacy of Apartheid, Praeger. 

 

Louw, P.E. (1993).  Media Policy in South Africa:  Debates of the 1990s.  Bellville:  

Anthropos Press. 

Mbeki, M. (2009). Architects of Poverty:  Why African Capitalism Needs Changing. 

Johannesburg:  Picador Africa.  

 

http://mg.co.za/article/2012-06-21-sroads-says-chikane


 French Journal For Media Research – 4/2015 – ISSN 2264-4733 

------------------------------------------------------------------------------------ 

 

10 

 

Mpofu, A,  Mhando, S. and Tomaselli, K.G.  Public Service Broadcasting:  Policy 

Directions Towards 2000.  Bellville:  Anthropos Press. 

 

Saul, J. (2012). The Transition in South Africa:  Choice, fate … or recolonisation”, Critical 

Arts, 26(4), 588-605. 

 

Taylor, R. (1996).  ‘‘Race’ and the Transition to  Democracy in South Africa’, Critical 

Arts, 10(2), 158-170. 

 

Tomaselli, K.G 2011. Sham Reasoning and Pseudo-science:  Myths and mediatization of 

HIV/AIDS in South Africa.  In Tomaselli, K.G. and Chasi, C. (eds).  Development and Public 

Health Communication.  Cape Town:  Pearson. 

 

Tomaselli, K.G. 1997. Ownership and Control in the South African Print Media:  black 

empowerment after apartheid, 1990-1997, Ecquid Novi, 18(1): 21-68.  

 

Tomaselli, KG and Shepperson, A. 2009. “The Absent Signifier: The Morphing of Nelson 

Mandela”. In Tomaselli, KG and Scott, D. (eds.) Cultural Icons. Walnut Creek: Left Coast 

Press in association with Intervention Press, Hojbjerg, 25-42. 

 

 

 

 

Cette œuvre est mise à disposition selon les termes de la Licence Creative Commons 

Attribution 4.0 International. 

 

http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/

